1. Kuin siis Festus oli tullut maakuntaan, meni hän Kesareasta
kolmannen päivän perästä ylös Jerusalemiin.
2. Niin ylimmäinen pappi ja ylimmäiset Juudalaisista tulivat hänen eteensä Paavalia
vastaan, ja rukoilivat häntä,
3. Ja pyysivät häneltä suosiota häntä kohtaan, että hän kutsuttais hänen Jerusalemiin,
ja väijyivät häntä tappaaksensa tiellä.
4. Niin Festus vastasi, että Paavali piti hyvin kätkettämän Kesareassa, ja että
hän tahtoi itse pian sinne vaeltaa.
5. Jotka siis teidän seassanne, sanoi hän, voimalliset ovat, ne tulkaan alas
meidän kanssamme, ja jos jotakin vääryyttä on tässä miehessä, niin kantakaan
he hänen päällensä.
6. Kuin hän siis oli heidän tykönänsä viipynyt enempi kuin kymmenen päivää,
läksi hän alas Kesareaan. Ja toisena päivänä istui hän tuomioistuimelle ja käski
Paavalin tuoda edes.
7. Kuin hän oli tullut edes, seisoivat ne Juudalaiset ympärillä, jotka olivat
Jerusalemista tulleet alas, ja toivat edes monta ja suurta vikaa Paavalia vastaan,
joita ei he voineet vahvistaa;
8. Sillä hän vastasi edestänsä: en minä ole mitään rikkonut Juudalaisten lakia,
en templiä, enkä keisaria vastaan.
9. Niin Festus tahtoi Juudalaisten mieltä noutaa, vastasi Paavalia ja sanoi:
tahdotkos mennä ylös Jerusalemiin ja siellä näistä oikeudella seisoa minun edessäni?
10. Mutta Paavali sanoi: minä seison keisarin oikeudessa, ja siinä tulee minua
tuomita: en minä ole Juudalaisille mitään vääryyttä tehnyt, kuin sinä itsekin
paremmin tiedät.
11. Sillä jos minä olen jonkun vahingoittanut, eli minun henkeni rikkonut, niin
en minä tahdo välttää kuolemaa: jos ei taas mitään niistä ole, mitä he minun
päälleni kantavat, niin ei yksikään taida minua antaa heidän käsiinsä: minä
turvaan keisariin.
12. Silloin Festus puhutteli raatia ja vastasi: keisariin sinä turvasit, keisarin
tykö pitää myös sinun menemän.
13. Mutta kuin muutamat päivät olivat kuluneet, tuli kuningas Agrippa ja Bernise
alas Kesareaan Festusta tervehtimään.
14. Ja kuin he siellä monta päivää viipyivät, jutteli Festus Paavalin asian
kuninkaalle ja sanoi: yksi mies on jäänyt Felikseltä sidottuna,
15. Josta, kuin minä Jerusalemissa olin, ylimmäiset papit ja Juudalaisten vanhimmat
tulivat ja ilmoittivat minulle, pyytäin tuomiota hänen ylitsensä.
16. Joille minä vastasin: ei se ole Roomalaisten tapa, että joku ihminen ennen
annetaan surmata, kuin se, jonka päälle kannetaan, saa päällekantajat rinnallensa
ja saa tilan edestänsä vastata kanteesta.
17. Sentähden kuin he tänne kokoon tulivat, istuin minä kohta toisena päivänä
viivyttelemättä tuomio-istuimelle, ja käskin miehen tuoda edes.
18. Kuin päällekantajat tulivat, niin ei he yhtään syytä tuoneet edes niistä,
mitä minä luulin.
19. Mutta heillä oli muutamia kysymyksiä häntä vastaan heidän taikauksistansa
ja yhdestä kuolleesta Jesuksesta, jonka Paavali todisti elävän.
20. Vaan että minä siitä kysymyksestä epäilin, kysyin minä, josko hän olis tahtonut
mennä Jerusalemiin ja siellä näistä tuomittaa.
21. Mutta koska Paavali lykkäsi asiansa keisarin tutkimisen alle, annoin minä
hänen kätkettää, siihen asti kuin minä hänen keisarin tykö lähettäisin.
22. Niin Agrippa sanoi Festukselle: minäkin kuulisin mielelläni sitä miestä.
Hän sanoi: huomenna saat sinä häntä kuulla.
23. Ja toisena päivänä tuli Agrippa ja Bernise suurella koreudella, ja menivät
raastupaan, päämiesten ja kaupungin ylimmäisten kanssa, ja Paavali tuotiin edes
Festuksen käskyn jälkeen.
24. Ja Festus sanoi: kuningas Agrippa ja kaikki miehet, jotka tässä meidän kanssamme
olette, te näette sen, josta kaikki Juudalaisten joukko on minua rukoillut Jerusalemissa
ja myös täällä, huutain, ettei hänen pitäisi enempi elämän.
25. Mutta kuin minä ymmärsin, ettei hän ollut mitään kuoleman ansiota tehnyt,
ja että hän myös itse turvasi keisariin, niin minä aioin hänen sinne lähettää.
26. Josta ei minulla ole mitään vahvaa herralle kirjoittaa: sentähden tuotin
minä hänen teidän eteenne, ja enimmiten sinun etees, kuningas Agrippa, että
kuin hänen asiansa visummasti tutkittaisiin, minulla olis jotakin kirjoittamista;
27. Sillä se on minun nähdäkseni toimetoin, että hän sidottuna lähetetään, ja
ei hänen syytänsä ilmoiteta.